woensdag 1 april 2009

1e les musicalstage - 1 april

Hoi,

vanaf vandaag weer elke week de lesvoorbereidingen en reflecties van mijn musicalstage. Ook andere dingen die ik het vermelden waard vind zal ik hier deponeren.

Veel leesplezier!
Joshua

Beginsituatie:

Ik heb nog geen concreet idee over hoe de muzikale kwaliteit van mijn stage klas is, omdat dit mijn eerste les is, en ik nog geen muziekles heb meegemaakt. Ik ga er vanuit dat ze wel op niveau zijn omdat ze elke maandag les krijgen van Jeroen Schippers, vakdocent muziek op deze basisschool.

In deze les wil ik het volgende doen:

-       Canon ‘Calypso’ aanleren
- De leerlingen het musical concept vertellen
- De leerlingen deel scenes laten verzinnen voor de musical

 

Tijdsindeling:

Calypso aanleren:

Voorzingen: 2 minuten.
Aanleren: voor- na zingen: 10 minuten inclusief doorzingen.

Canon zingen: 10 minuten inclusief ostinaat meezingen.

Musical concept vertellen:

5 minuten.

Leerlingen input laten geven in de musical:
- deelscenes over hoe ze problemen gaan oplossen
- flitsende naam voor de wedstijd
- namen voor de bands.
De instructie hiervoor duurt grofweg 3 minuten.
Dan geef ik ze 15 minuten de tijd om in hun groepje waar ze in zitten te overleggen.
Hierna wil ik klassikaal alle ideeen op het bord schrijven.

Leerdoelen:
- ik wil de hele klas in de gaten houden, ook achterin, en letten of ik leerlingen met gebruiksaanwijzing zie.
- ik wil mijn tijdsplanning in de gaten houden.

Reflectie:
De 1e les is heel goed bevallen. Ik heb me goed aan de tijdsplanning gehouden.
Ik heb de calypso uiteindelijk anders aangeleerd dan ik me had voorgenomen, ik was mijn gitaar aan het stemmen en hem vast aan het doorzingen voor mezelf, en toen bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om de klas eerst het ostinato aan te leren en daar zelf de calypso overheen te zingen. Dit werkte goed. Hierna heb ik het liedje wel stap voor stap zoals voorgenomen aan geleerd.
Ook het in de gaten houden van de leerlingen achterin ging goed.
Ik had vrij snel door wie er lekker meezongen en wie zich iets te stoer vonden. De klas is erg makelijk te motiveren om lekker enthousiast mee te zingen.

Ik merkte wel dat de klas nogal snel onrustig werd. In het reflectie gesprek met mijn mentor gaf ze aan dat het enerzijds misschien kon liggen aan het feit dat het het laatste uurtje van de dag was, en dat ik ook meer de verantwoordelijkheid bij de klas mag leggen, in de zin van: het is jullie musical, dus je hebt alleen jezelf ermee als je niet goed meedoet.

Wat ik voor mezelf ook erg lekker vond, is dat ik een goed overzicht had van hoeveel tijd ik nog had, wat ik dan volgens mijn planning moest doen, en wat ik in werkelijkheid nog moest doen, wat daardoor ook goed klopte.
Alleen de nabespreking van de ideeen van de groepjes duurde 5 minuten langer dan gepland, ik had er net wat te weinig tijd voor gerekend, en ze waren nogal rumoerig toen.
De opdracht om de bandnamen en de naam van de wedstrijd alvast te verzinnen heb ik nog even laten varen, omdat ik me toch nog meer met het globale verhaal wilde bezighouden, ik merkte ook dat ze soms al enigsinds ‘angstig’ reageerden as het ook maar een beetje klonk als iets wat ze niet helemaal leuk vonden, terwijl ik nog helemaal niet bezig was met het concrete eindresultaat, wat ik ook meerdere malen heb gezegd.

Al met al ben ik heel erg tevreden over deze les, en ik kwam er achteraf achter dat ik het eigelijk helemaal niet meer als een stage zie, maar meer als een superleuk project om een musical te maken.

Leerdoelen voor de volgende les:

- Als de klas onrustig wordt, wil ik             de verantwoordelijkheid bij de klas      leggen
- Ik wil meer met klankkleur gaan experimenteren.

Geen opmerkingen: