1e weekverslag Joshua Feijen
Op woensdag 28 oktober heb ik mijn eerste observatie dag gehad.
Maandag 2 en dinsdag 3 november heb ik ook nog 2 dagen geobserveerd, woensdag 4 november heb ik mijn eerste lessen gegeven. Dit was klas A3B(1e uur), H2D (3e uur), H2B (4e uur), H2C. (5e uur). H2A (6e uur), A2C (7e uur) en A2B (8e uur) vielen uit vanwege een sponsorloop op school.
Woensdag 4 november (Begeleider: Yvonne)
Klas A3B (1e uur)
Hier werden eerst 2 spreekbeurten gegeven. Dit verliep goed, leerlingen waren stil op het moment dat de spreekbeurten gegeven werden. De spreekbeurten heb ik klassikaal gereflecteerd, ook dit verliep goed. Het enige wat ik volgende keer meer wil stimuleren is de positieve feedback vanuit de klas. Ik merkte dat ze nu vooral dingen opnoemden die beter konden. Ik wil dit de volgende keer duidelijker opzetten vanuit het tip/top systeem: Eerst een aantal tops (dingen die goed gingen), en dan een paar tips (dingen die beter kunnen).
Daarna gingen de leerlingen voor de klas zingen voor een cijfer. Dit verliep over het algemeen ook goed. De eerste 4 leerlingen die ik naar voren riep waren afwezig, of hadden een geldige reden waarom ze niet hoefden, dit zorgde voor een grappige situatie, verder verliep het allemaal soepel. Ik was alleen de tijd vergeten. Ik ben nu van plan een horloge te kopen, want verder heb ik alleen mijn mobiel voor de tijd, en dat werkt niet heel handig. Doordat ik de tijd vergeten was, heeft het laatste koppel niet lekker kunnen zingen. Volgende week moet Niek als eerste, zodat hij het nog een keer rustig over kan doen.
Klas H2D (3e uur)
Deze klas vond ik van deze dag het lastigste. Dit komt deels door mezelf. Ik begon met het nakijken van het huiswerk wat de leerlingen moesten maken. Ik had de docentenmap voor me, met de antwoorden. Er ontstond verwarring, omdat de docentenmap niet overeen kwam in nummering met het werkboek. Toen pakte ik mijn eigen lege werkboek erbij. Gelukkig had Yvonne in de gaten dat het niet heel handig werkte, en gaf ze mij haar werkboek waar de antwoorden in stonden. Ik merkte dat ik door dit voorval enigszins gestrest raakte, waardoor ik mijn eigen rust kwijt raakte. Hierdoor werd het in de klas nogal rommelig. Daarna ging ik een aantal theorie vragen klassikaal behandelen. Ik had het idee dat dit wat lekkerder liep. Wat wel wat onduidelijkheid gaf was dat er een aantal vragen niet werden gedaan, en ik dat niet duidelijk aangaf. Zo ging ik van 16 b naar 16 e, zonder te vermelden dat c en d werden overgeslagen. Ik had dan wel gezegd dat we naar e gingen, het was voor sommigen toch vreemd. Ik geef de volgende keer duidelijker aan dat bepaalde dingen worden overgeslagen.
Klas H2B (4e uur) en H2C (5e uur) (2 identieke lessen)
Deze lessen gingen voor mijn idee wel goed.
Nadat ik mezelf had voorgesteld heb ik ze een schriftelijke overhoring gegeven over het huiswerk dat geleerd moest worden. Dit was niet voor een cijfer, en ik heb ze uitgelegd dat het puur met de bedoeling was zodat ze voor zichzelf erachter konden komen welk deel van de stof ze wel en niet kenden. Dit werd in rust gemaakt, dit gaf ook een lekker gevoel, dat ze rustig aan het werk waren. De volgende keer wil ik de instructie hiervoor alleen helemaal geven. Sommige dingen (als je klaar bent doe je even stil wat voor jezelf) vertelde ik tijdens het uitdelen. Dit was niet heel handig. Hierna hebben we de vragen klassikaal behandeld. Ook dit ging in goede rust. Ik liet ze hun vinger opsteken voor ze wat zeiden, en herinnerde ze hier ook aan als het niet gebeurde. Dit was voor mij meteen ook een deel van een van mijn leerdoelen: Consequent zijn. Dit wierp ook zijn vruchten af, het waren 2 fijne lessen om te geven, en ik had het idee dat de klassen het ook leuk vonden. Nadat de theorie behandeld was moesten ze nog voor de klas zingen voor een cijfer. Dit verliep ook goed. Heikel punt was dat ik ook bij deze lessen de tijd vergeten was. Dit wordt een leerdoel voor de volgende paar keren.
Uit het reflectie gesprek met Yvonne kwam naar voren dat ik rustig voor de klas sta, en dat dit zich ook uit in het feit dat ik tussen dingen door grapjes kan maken met leerlingen, en kan inspelen op dingen die er gebeuren.
Wat nog beter kan is de instructie: Ik moet deze wat rustiger geven, en ook echt pas beginnen met het geven hiervan als het helemaal stil is. Verder ging het vooral tijdens het 3e uur niet helemaal goed door organisatorische redenen. Dingen die ik thuis compleet over het hoofd had gezien. Dit neem ik de volgende keer ook mee.
Concrete leerdoelen die ik uit deze dag haal:
- instructie rustig geven
- pas beginnen als het helemaal stil is
- tijd in de gaten houden
- tussen de lessen door meer tijd nemen om precies door te kijken wat ik voor de les aan materialen nodig heb, en de overbodige spullen opruimen.
Over het algemeen ben ik tevreden over deze dag, ik vond het erg leuk om te doen, en vind het ook een leuke school om stage te lopen, zowel het docenten team als de leerlingen. Volgende week heeft A3B een spreekbeurt en gaan ze verder zingen. Als dit klaar is gaan ze nog op de keyboards spelen. Alle andere klassen hebben repetities. Maandag hebben klassen ook al repetities, het eerste uur neemt Toon deze repetitie af. Dan overleggen we daarna of ik de volgende afneem, of dat ik nog een keer kijk. Uiteindelijk ga ik de repetities afnemen, ook op de andere dagen. Verder gaan we met andere klassen door waar ze zijn.
Joshua
3 opmerkingen:
Ha Joshua
Leuk om te lezen! Geef je 1 dag per week les? wanneer heb je bovenbouwgroepen?
Hoi!
Nee, ik geef 3 dagen les, maandag, dinsdag en woensdag. Alleen vorige week heb ik alleen de woensdag gedaan, deze week doe ik bijna alles. Morgen 3 uur alleen lesgeven, docent is ziek. De rest van de dag valt uit.
De bovenbouw groepen zijn maandag en dinsdag, eind van de morgen/begin van de middag..
Tot nu toe echt een top stage:) Toffe school, en niet alleen omdat het toevallig ook m'n oude school is:)
Wat goed dat de docent zoveel vertrouwen in je heeft, dat je zijn lessen mag overnemen morgen!!
Dat zegt toch weer wat!
Laat je op je blog weten hoe het gegaan is?
x Rens
Een reactie posten