vrijdag 6 november 2009

Startdocument voor mijn stage

Voor mijn stage moest ik een start document maken.
Tadaa, hier istie dan:

Startdocument stage muziek Joshua Feijen

Reflectie verslag
Intake gesprek voor mijn muziekstage, 27 oktober 2009.

Nadat ik een mailtje had gestuurd naar de administratie van het Altena college, of ik er stage kon lopen, kreeg ik een mailtje van de school opleider, Marleen Bronsema. Hierin werd ik uitgenodigd voor een intake gesprek.

Dit gesprek vond plaats op dinsdag 27 oktober, tijdens het 4e lesuur.

Eerst hebben we besproken wat er van mij verwacht wordt.
Het Altena college is een opleidingsschool. Er zijn op woensdag COL- bijeenkomsten. Deze moet ik verplicht volgen. Verder moet ik mijn lesvoorbereidingen ruim op tijd mailen naar mijn werkplek begeleiders (Yvonne Peters en Toon de Graaf), de school opleiders (Marleen Bronsema en Joel Ulfman) en de Instituut begeleider (Anja van Vliet).

Ik moet ook elke week een weekverslag inleveren, bij bovengenoemde personen.
Aan de hand hiervan wordt wekelijks een begeleidingsgesprek gevoerd met mijn werkplek begeleiders. Dit is gepland op dinsdag het 4e uur, met uitloop naar het 5e uur.

Hierna het ik met mijn werkplek begeleiders het rooster bepaald.
Ik heb een overzicht meegekregen met de lessen die er gegeven worden, hieruit mocht ik zelf kiezen welke lessen ik wilde geven. In principe wil ik zoveel mogelijk uren lesgeven, maar ik wil graag de klassen en de verscheidenheid van lessen even zien voor ik definitief beslis wat ik wel en niet doe, dan kan ik beter inschatten wat haalbaar is. Woensdag 28 oktober heb ik de hele dag geobserveerd in de lessen van Yvonne, en ik heb met haar afgesproken dat ik deze lessen vanaf volgende week woendag (4 november) ga geven.
Maandag en dinsdag ga ik nog observeren, om vervolgens te beslissen wat ik daarvan ga geven. Ik ga ook lessen kunst algemeen volgen. Ik hoop in verloop van tijd daar ook (delen van) lessen te kunnen geven, maar hier heb ik nog geen ervaring mee, dus wil ik graag eerst observeren hoe dat precies in zijn werk gaat.

Plan van aanpak
mijn voorlopige leerdoelen zijn:

-Ik wil rust in de klas. Dit wil ik bereiken door duidelijke en heldere instructies te geven. Deze instructies moet ik thuis goed voorbereiden, hiervoor moet ik van begin tot het eind de opdracht doorlopen, en nagaan welke informatie de leerlingen wel en niet moeten krijgen tijdens de instructie. Dit doe ik tijdens mijn lesvoorbereiding, deze wil ik voor het weekend afhebben voor de week erna. Hiermee wil ik bereiken dat de leerlingen geen ruimte krijgen om te rommelen, en dat ze goed weten wat er van ze verwacht wordt waardoor de rust bewaard blijft.
- ik wil consequent zijn. Als ik vraag om stilte, wil ik pas beginnen op het moment dat het stil is en niet toch al beginnen als er nog gepraat wordt. Dit geld voor meerdere dingen. Ik wil voor mezelf van te voren duidelijk hebben wat ik wil, en me hier in de les aan houden. Deze eisen ga ik ook in mijn les voorbereiding zetten. Hierbij hoort ook dat ik streng wil zijn als leerlingen niet doen wat ik van ze verlang.

Dit zijn mijn voorlopige leerdoelen. Deze neem ik mij uit mijn vorige stage (het schrijven en uitvoeren van een musical met een groep 8 van een basisschool).

Geen opmerkingen: