zaterdag 14 november 2009

en de 2e echte week zit er ook weer op

2e weekverslag Joshua Feijen
Deze week was eigenlijk mijn eerste echte stage week.
Elke dag heb ik les gegeven. Dit les geven bestond deze week overigens voor het grootste deel uit het afnemen van repetities.

 

Maandag 9 november (Begeleider: Toon)
Klas B1K (1e uur)
Ze hadden een repetitie. Omdat ik nog niet eerder repetities had afgenomen, leek het ons handig om dit eerst even te observeren, om even goed te kijken hoeveel tijd er werd uitgetrokken voor luisterfragmenten etc.

Klas B1L (2e uur)
Ook deze klas had een repetitie. Deze heb ik afgenomen, dit ging eigenlijk zonder problemen.

Klas H3B (3e uur)
Ook H3B had een repetitie, maar omdat het een 3e klas was, met dus een andere repetitie, leek het ons handig dat ik weer ging observeren. Dit heb ik dus gedaan.

Klas H5A (4e uur)

Deze klas is bezig met theorie, en met spelen. De theorie heeft Toon behandeld, het spelen gaat eigenlijk, iedereen weet wat hij/zei moet doen. Ik speel vaak piano mee.
Volgende week ga ik de theorie behandelen.

Klas B1J (5e uur)
Ook deze klas had een repetitie, welke ik afnam. Ik kreeg als reflectiepunt mee dat het belangrijk is om op elk moment goed het overzicht te houden of er vragen zijn, vooral op momenten dat ik bijvoorbeeld een geluidsfragment aanzet. Er was namelijk een leerling die een vraag had, die ik totaal over het hoofd heb gezien.

Klas A3A (6e uur)
Ook deze klas had een repetitie, welke ik weer afnam.

Dinsdag 3 november (Begeleider: Yvonne)
Yvonne was vandaag ziek. Ze had mij gevraagd of ik haar lessen wilde overnemen, wat ik geen probleem vond, aangezien de 1e 2 uur brugklassen waren, die een repetitie hadden, en het derde uur had ik een derde klas.

Klas B1H (1e uur)
Deze klas had een repetitie. Dit ging zonder problemen.

 

Klas B1D (2e uur)
Deze klas had een repetitie. Dit ging zonder problemen.

 



Klas H3C (3e uur)
Dit is een wat lastigere klas. Het zijn wel allemaal hele leuke leerlingen, en op zich ook wel welwillend, maar heel rumoerig.

We zijn begonnen met een presentatie, en hetgeen wat ik wilde lukte: Ze waren stil, met de aandacht bij de presentatie. Alleen op de momenten dat er filmbeelden werden vertoond, werd het rumoerig. Dit vond ik lastig, want op zich vind ik het niet erg, er werd ook veel gerumoerd over wat er te zien was, dan zijn ze wel met hun aandacht bij de presentatie. Maar ik vind het nog moeilijk om daar een duidelijke grens in aan te geven.
 Ik heb ook nog een telefoon van een leerling in beslag genomen, welke muziek zat te luisteren. Deze heb ik aan het eind van de les weer terug gegeven. Ik vond het wel apart, hij zat eerst behoorlijk te irriteren, later in de les ( toen ik zijn telefoon inmiddels had ingenomen), had ik wel leuker contact, en deed hij ook wel beter mee. Maar toen ik het aan het eind van de les er even over had, toen viel die weer terug in een houding van: Ach het kan mij ook allemaal niets schelen.
Na de presentatie zijn we nog gaan zingen. Dit was naar mijn mening te rumoerig.
Over het algemeen denk ik dat dit een leuke klas kan zijn, maar dat de touwtjes erg strak moeten worden gehouden. Hier ga ik de volgende week extra op letten.

De rest van de dag viel muziek uit, aangezien Toon naar een studie middag moest.

Woensdag 4 november (Begeleider: Yvonne)
Yvonne was nog ziek. In overleg heb ik ook deze dag alleen gedraaid.

Klas A3B (1e uur)
Dit was een erg leuke les, met een erg leuke klas.
Volgens schema moesten we zingen voor een cijfer, maar ik had geen goede sleutel van het laatje waar de meezing cd in lag, en Yvonne was dus ziek, dus dat kon niet goed doorgaan. Maar de klas wilde erg graag zingen, dus ik heb ze rond de vleugel gezet, en we zijn de liedjes van het hoofdstuk aan de piano gaan zingen. Dit was erg leuk, vond zowel de klas als ik. Het was een erg leuke, gezellige sfeer, en er werd goed gezongen. Zeker voor herhaling vatbaar.

Maar een muziek les kan natuurlijk niet alleen maar leuk zijn, dus de 2e helft van het uur heb ik ze aan de slag gezet met een speelstuk. Er waren een paar leerlingen die het leuker vonden om iets anders te spelen, maar toen ik dat eenmaal door had hebben ze daar niet echt meer de kans toe gekregen.

Klas H2D (3e uur)
Deze klas heeft volgens mij een gebruiksaanwijzing, die ik nog niet heb gevonden in de doos.
Om eerlijk te zijn vind ik deze klas erg vervelend.
Vandaag hadden ze een repetitie, en zelfs daarin slagen ze erin om je het bloed onder je nagels vandaan te halen. Ik heb het gevoel dat ze me gewoon niet serieus nemen, en ik weet nog niet precies wat ik hier aan ga doen. Ik denk dat ik de volgende keer heel erg strikt ga zijn, een soort zero tolerance beleid, om te laten zien dat ik toch echt verwacht dat ze luisteren. Klas H3C op de dinsdag is een klas die ook wel strak gehouden moet worden, maar wel op een leuke manier. Bij H2D heb ik nog geen echt leuke punten gevonden. Dit is voor mij weer een nieuwe ervaring, in mijn eerdere stages heb ik wel eens lastige klassen gehad, maar nog nooit een klas waar ik echt een soort strijd ervoer. Ik ga de uitdaging aan =).

Klas H2B (4e uur) en H2C (5e uur) H2A (6e uur) en A2C (7e uur)

Deze klassen hadden een repetitie, welke ik afnam, zonder problemen.

Klas A2B (8e uur)
Deze klas had ik nog nooit gezien, omdat ik dan normaal naar een Col-bijeenkomst moet op het AC. Nu had ik hem echter wel gedraaid, omdat ze anders met de repetitie in de knoop kwamen. Vorige week was de les uitgevallen, vanwege de sponsorloop. Ze zeiden dat ze daardoor niet wisten wat ze moesten leren. Ik heb ze de repetitie laten maken, met de mededeling dat als ze inderdaad gelijk hadden, dat dat dan vanzelf goed geregeld zou worden. Dit hebben ze gedaan. Ik heb wel meer informatie gegeven dan bij andere klassen.

Ik vond het erg leuk om zoveel voor de klas te staan, dat geeft je toch meer het gevoel: Hier doe ik het dus allemaal voor.

Volgende week ga ik met alle klassen die een repetitie hebben gehad de repetitie bespreken, en met het nieuwe hoofdstuk starten. Ook ga ik met de H5A bovenbouw klas de theorie behandelen.

 

Verdere leerdoelen die ik hieruit haal zijn vooral concrete doelen voor H3C en H2D:
H3C ga ik gewoon strak houden, en kijken hoe het dan loopt. Dit houd in: echt geen gepraat als ik je geen beurt geef. Daarmee onderdruk ik denk ik ook veel ruis die ontstaat op commentaar op bijvoorbeeld een instructie die ze niet leuk vinden.
H2D ga ik erg strak houden, ik ga veel van ze eisen qua inzet in deze les. We gaan onder andere een nieuw lied leren, wie dit verstoort krijgt dit te horen, en bij een 2e waarschuwing mag die zijn biezen pakken. Er is een klein groepje jongens van wie ik vermoed dat er wel is iemand te ver kan gaan. In principe ben ik niet zo van het uit de klas sturen (soms wel eens te weinig), maar ik denk dat het hier geen kwaad kan, in ieder geval voor een keer.

Joshua Feijen

Geen opmerkingen: